מלטה - יעד עסקי חדש וייחודי

בשנים האחרונות הולכים ומתהדקים הקשרים הכלכליים בין ישראל למלטה, ומתרחבים לענפים ולנושאים חדשים. ראוי לבחון מקרוב מה מושך את אנשי העסקים הישראליים למלטה ולמה ניתן לצפות בעתיד הקרוב.

מלטה היא קבוצת אייים קטנה בים התיכון, דרומית לסיציליה, בה חיים כ- 400 אלף תושבים, רובם הגדול קתוליים. היא קיבלה את עצמאותה מבריטניה בשנת 1964 וצורפה כחברה מן המנין לאיחוד האירופי בשנת 2004. מטבע היורו הונהג בה רשמית בשנת 2008. על כן, כל ההסכמים הכלכליים שנחתמו בין ישראל והאיחוד האירופי חלים במלואם על היחסים עם מלטה, לרבות פטור הדדי ממכס על יצוא ויבוא רוב הסחורות. רמת החיים – הכנסה לנפש, שיעור אבטלה, ועוד – דומה מאוד לזו שבישראל.

היקף סחר החוץ בין ישראל למלטה הוא עדין קטן יחסית (ראו טבלה בסוף המאמר) ומסתכם במספר מאות מיליוני דולרים בשנה.

לפני מספר שנים פתחה מלטה שגרירות בישראל, בעיקר כדי לקדם את הקשרים הכלכליים בין המדינות. לישראל אין עדיין שגרירות קבע בבירה וולטה והיא מיוצגת באמצעות שגריר לא תושב. הקשרים הדיפלומטיים הולכים ומתהדקים, כולל ביקורים תכופים של ראשי המדינה ושרים בישראל. בחודש פברואר 2018 הוקמה לראשונה לשכת מסחר ישראל – מלטה.

בכלכלת מלטה יש משקל רב לשירותים עסקיים, בעיקר בתחום הפיננסי, לספנות ולתיירות. האטרקטיביות של המדינה בתחום השירותים הפיננסיים היא בולטת במיוחד: הרגולציה הפנימית שלה מקובלת לחלוטין ומוכרת בכל מדינות האיחוד האירופי (passpopting (; שיעורי מס הכנסה ומס חברות ושיטת המיסוי הם מהנוחים באירופה; קיימת זמינות טובה של כח אדם משכיל דובר אנגלית, בעלות פחותה מזו המקובלת בישראל; קירבה גאוגרפית אלינו – כשעתיים וחצי בלבד בטיסה ישירה. מכל הטעמים האלה חברות ישראליות בתחום השירותים הפיננסיים בחרו במלטה כבסיס שלהם לפעילות באירופה, וכיום הן מעסיקות מאות עובדים באי.

ביולי 2011 נחתמה אמנה מקיפה למניעת כפל מס בין ישראל למלטה.

תשומת לב מיוחדת ראוי לתת להשפעה הצפויה של ה"ברקזיט" - הפרישה הצפויה של בריטניה מהאיחוד האירופי - על חשיבותה של מלטה. עד לאחרונה, חלק מהיתרונות שהיא מציעה כלפי אירופה היו נחלתם של מקומות נוספים, כגון גיברלטר, האי ג'רזי ועוד. אלא שהאחרונים גזרו את כל יתרונותיהם מול האיחוד האירופי מאלה של בריטניה, והם צפויים לאבד אותם עם ה"ברקזיט". לכן, מתפתח ענין רב של חברות ישראליות הממוקמות כיום בגיברלטר ודומיה לעבור למלטה.

קשרים רבי שנים במלטה יש לכל חברות הספנות הישראליות, שחלקן מקבלות באי שירותי תחזוקה, מספנות וזכויות עגינה.

ענף התיירות זוכה לעדנה רבה, בעיקר מצד עשרות אלפי תיירים ישראליים שגילו את קסמיה של מלטה. חברת "איר מלטה" מקיימת כיום שירות טיסות סדיר ישירות מנתב"ג חמש פעמים בשבוע, ויש פופולריות רבה לחבילות נופש של 4 עד 7 ימים באיים. המבקרים נהנים מנופים מקסימים, חופי ים נוחים לשחיה ולשיט, אתרים הסטוריים מרתקים ועוד. חלק מתעניינים גם בתולדות הקהילה היהודית במקום, ובית הקברות היהודי שמור ומטופח במיוחד. לכך מצטרפות גם מסעדות מצויינות ברמות שונות וחיי לילה תוססים.

דוגמאות נוספות לפוטנציאל הקשרים הכלכליים:

בפברואר 2015 נחתם הסכם בין "רציו מלטה", חברת בת של רציו פטרוליום הישראלית, לבין ממשלת מלטה לפיו רציו מלטה תחפש נפט במלטה, במסגרת זכויות נפט ב"בלוק 5" שמשתרע על פני 8,000 קמ"ר ימי מדרום לאי.

במאי 2018 הודיע מיזם הרכב השיתופי הישראלי Car2Go, שבשליטת חברת "שגריר" הבורסאית, על הקמת חברה משותפת עם Debono ממלטה. הן קיבלו מהממשלה המקומית רישיון בלעדי להפעלת פרויקט של רכב שיתופי. בשלב ראשון הוא יקיף 150 כלי רכב חשמליים ויכלול 450 חניות ייעודיות, שהממשלה העמידה לרשותם ל- 10 שנים.

לשכת המסחר החדשה תפעל לקרב את עולם העסקים הישראלי למלטה, ליתרונותיה ולהזדמנויות העסקיות הרבות מציעה לחברות מישראל.

מלטה - נתונים כלכליים (2017):
תל"ג – 18.5 מיליארד דולר
תל"ג לנפש: $42,500
כח העבודה 206,000
אבטלה: % 4.4
אינפלציה: 1.3%
יצוא: 3.47 מיליארד דולר
יבוא: 4.76 מיליארד דולר


שמואל בן-טובים
shmuel@ben-tovim.com | 054-7880606
מייסד לשכת המסחר ישראל-מלטה, נשיא עמותת City TLV ומנכ"ל חברת בן-טובים יועצים בע"מ
Facebook