אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שמע

אם אף אחד לעולם לא ידע, האם מותר להשתמש ביצירות של אחרים בעסק?

בעלי עסקים רבים מתמודדים עם הדילמה האתית של הפרת זכויות יוצרים, במקרים בהם נראה להם כי הסיכוי נמוך שבעל הזכויות ידע על ההפרה.

לדוגמה שימוש בגופן (פונט) מסויים שלא נרכשו הזכויות בו במצגת המיועדת לפרזנטציה ללקוחות, שימוש בתמונות שהורדו מהאינטרנט, שימוש בסרטונים שהורדו מיוטיוב או מהרשת, שימוש בחומרים של אחרים מבלי לקבל אישור, שימוש לא חוקי בתוכנות וכ"ו.

לכאורה, אם בעל הזכויות אינו יודע ולא סביר שידע על כך אז מה הבעיה? בפועל מדובר בשאלה אתית עמוקה האם מותר לגנוב כל עוד לא תופסים אותך?

למרות שנראה כי מדובר בשאלה מוסרית נטו, אין הדבר כך כלל וכלל. חשוב לדעת כי הפרה של זכויות יוצרים הינה אסורה על פי חוק ומאפשרת לבעל הזכויות לתבוע עד 100,000 ₪ על כל הפרת זכויות.

האם כדאי לקחת את הסיכון?

שימוש בתוכנות לא חוקיות: בניגוד למה שחושבים, לחברות התוכנה יש נציגים בארץ האחראים על שמירה על זכויות היוצרים של בתי התוכנה. לדוגמה כל התוכנות הגרפיות של חברת אדובה (Adob), הנציגות הישראלית לא מהססת להגיש תביעה על הפרת זכויות כנגד כל מי שהיא מצליחה לתפוס, כולל
סטודנטים המשתמשים בתוכנה לשם הכנת "שיעורי בית" ללימודים. ההליך המשפטי מאפשר מלבד התביעה על פיצוי כספי גבוה, גם אפשרות לקבל צו אנטון פילר- צו המאפשר לחברה להגיע לבית העסק ולקחת ממנו את כל המחשבים לשם ביצוע בדיקה אם קיימות בהם תוכנות מפרות והוכחת ההפרה.

הורדת סרטים, מוזיקה וסרטונים מהרשת באופן בלתי חוקי: בעלי עסקים משתמשים לא פעם בסרטונים וסרטים שהורדו מהרשת במסגרת סדנאות, פרזנטציות וטיפולים כאלה ואחרים, גם במקרה זה יכול בעל הזכויות לקבל צו לתפוס את כל המחשבים של בעל העסק ולבדוק האם קיימים בהם סרטונים מפרים. תשאלו למשל את בריאנה להארה בת ה 12 מניו יורק אשר הוגשה נגדה תביעה בסך 150 אלף דולר לשיר, עבור כל שיר שהורידה באופן פיראטי.

שימוש בתמונות מהרשת: כל תמונה הנמצאת ברשת האינטרנט מוגנת בזכויות יוצרים. גם אם אין עליה שם של היוצר/צלם וגם אם לא כתוב מפורשות שהיא מוגנת. אסור להשתמש בתמונות ברשת בלי רשות הצלם. שימוש כזה עלול להוביל לתביעה על הפרת זכויות יוצרים ביחוד כאשר התמונה משמשת לשם קידום עסק או אפילו רק כדי "לקשט" אתר אינטרנט עסקי. קיימות היום בשוק דרכים פשוטות מאוד לאתר הפרה של תמונות והיוצרים מעסיקים לעיתים אנשי מקצוע שתפקידם לאתר הפרות כאלה ולהגיש תביעה נגד המפרים. כך קרה לר' בעלת עסק זעיר שהגיעה אלי לייעוץ, שהשתמשה בתמונות נוף שמצאה ברשת, כדי לעטר את הפוסטים המקצועיים בבלוג שלה ונתבעה על ידי בעלי הזכויות.

השמעת מוזיקה בבית העסק או הקרנת משחקי ספורט: אסור להשמיע מוסיקה בבית העסק מבלי לרכוש זכויות המשעה מאקו"ם. בעל דוכן טוטו/לוטו נדהם לגלות כי הוגשה נגדו תביעה על כך שנהג לצפות במשחקי ספורט בעת ששהה בדוכן. בתביעה נטען כי מכשיר הטלוויזיה היה מופנה ללקוחות ואפשר להם לצפות יחד איתו במשחק, דבר המהווה העמדה לציבור של המשחקים, תוך פגיעה בזכויות היוצרים של בעלי זכויות השידור. גם בבתי קפה, מספרות, וכ"ו חל איסור להשמיע מוסיקה מבלי לרכוש זכויות השמעה מאקו"ם- הארגון האחראי על זכויות היוצרים של המוסקאים והזמרים.
שימוש בחומרי שיווק והדרכה של אחרים: לא פעם פנו אלי בעלי עסק אשר גילו כי עוסק מתחרה נרשם לסדנה או הרצאה שלהם ולאחר מכן העתיק את החומרים של הסדנה והשתמש בהם ללקוחותיו. במקרים כאלה, בדרך כלל מוצאים את עצמם בעלי העסק, חסרי אונים מול ההפרה והפגיעה החמורה בתחרות ובזכויותיהם, לעומת העלות הגבוהה של ניהול הליך משפטי כנגד המפר. בניגוד למקרים האחרים אשר צויינו לעיל, בהם מדובר בתאגיד גדול אשר לו מערכת משפטית האמונה על הגנה על זכויותיו, במקרה זה, מדובר בבעל עסק קטן אשר אין לו אמצעים רבים לנהל הליכים משפטיים ואז למרבה הצער בעל הזכויות מחליט לרוב לוותר על התביעה, דבר המעודד עוד ועוד הפרות.

אז האם כדאי להפר זכויות יוצרים? בסופו של דבר מדובר בשיקולים של ניהול סיכונים. כמובן שאם לא תופסים אתכם, אז זה לכאורה מאוד משתלם. אולם בכל יום אתם חשופים לסיכון עצום שמישהו ילשין עליכם, יעביר את החומרים שלכם לבעל הזכויות, אפילו במקרה, ולעיתים גם מתוך רצון לנקמה. כפי שקרה לא', לקוחה שלי, אדריכלית אשר עובדת שלה ביקשה לנקום בה על פיטוריה ושלחה הודעה לחברת אדובה שא' משתמשת בתוכנות לא חוקיות בעסק שלה. א' קבלה מכתב התראה לפני תביעה על סך מאות אלפי שקלים ורק באמצעות משא ומתן ארוך הצלחתי להציל אותה מרוע הגזירה.
גם אם כולם עושים את זה, עדיין קיים הסיכון שרק עליכם יעלו והטענה ש"כולם עושים זאת" אינה תופסת כטענת הגנה להפרת זכויות יוצרים בבית המשפט.

הדרך להקטין את הסיכון היא, לא להשתמש בתוכנות לא חוקיות בעסק, לרכוש רשיון או להשתמש בתוכנות חלופיות חינמיות כגון גוגל דוקס(Google docs), אופן אופיס (Open Office), תוכנות גרפיות כגון פיקסלר (pixlr) וכדומה.

במידה ויש לכם עסק הנוהג להשמיע מוסיקה במקום העסק, עדיף ליצור קשר עם אקו"ם ולהסדיר תשלום חודשי נמוך עבור זכויות ההשמעה.

לא להשתמש בשום תמונה שמצאתם ברשת מבלי לקבל אישור מהצלם. לא יודעים מי הצלם? לא משתמשים. יש היום המון אתרים המאפשרים רכישת תמונות בעלות נמוכה מאוד ולא כדאי להסתכן.

במידה ואתם רוצים להשתמש בגופן מיוחד ולא סטנדרטי בלוגו או בחומרים שיווקיים של העסק, עדיף לשלם כמה מאות שקלים ולרכוש את הגופן מאשר להסתכן בתביעת הפרה.

זכרו, מאחורי כל יצירה יש יוצר המתפרנס בדיוק כמוכם מהיצירה שלו ויעשה כל שביכולתו כדי להגן עליה ועל פרנסתו.

עו"ד אפרת אומיאל פדידה
euf@uf-law.co.il | 04-8262649
עו"ד בתחום המסחרי וקניין רוחני, מיסדת המיזם החברתי "עסק משפטי" - עו"ד צמוד לכל עסק קטן ובעלת אומיאל פדידה חברת עורכי דין
uf-law.co.il