עשרת הטעויות שבעלי עסקים עושים, שיוצרות בעיות בתזרים המזומנים! - רו"ח רותם זילברמן

בעלי עסקים שנקלעו לבעיות תזרים חשים ברוב המקרים מצוקה גדולה הם משקיעים זמן רב בניהול בעיות התזרים והשרפות שנוצרות כתוצאה מכך.
אם נסתכל בכנות הרי שמדובר במאבק הישרדות שמלבד הישרדות לא יוצר דבר בעסק. כיוון שהמאבק הזה גוזל המון אנרגיה ויוצר לחצים אדירים, יכולת קבלת ההחלטות משתבשת ואותם בעלי עסקים עושים יותר ויותר טעויות.
חשוב לי לשים דגש ולדבר על הטעויות הללו כדי שמי שנמצא במצב כזה יתעורר ויבין שככל שהוא ממשיך להתנהל כך הוא מחמיר את מצבו.
לסדר הטעויות שבחרתי אין משמעות מיוחדת לדוגמא: יש עסקים שטעות 6 תשפיע באופן חמור יותר מאשר טעות 1 וגם הפוך.

טעות ראשונה - לא עונים לבנקאי
כיוון שיודעים שהוא לא מתקשר לשאול מה העניינים,אלא כי יש בעיה והא רוצה פתרון מידי ואין לנו פתרון. מניסיון תמיד עדיף לענות זה מראה שיש איזושהי שליטה ולקיחת אחריות. במקרה ההפוך האכ"ם הראשון קרוב מתמיד.

טעות שנייה - מצמצמים מלאים
כמעט כל מי שמתעסק עם סחורות והיה לו יותר כסף לקנות מלאי היה מרוויח הרבה יותר, פעמים רבות עם אותו המאמץ בעסק ואף פחות. כשיש בעיית תזרים לא יהיה את המלאי שצריך מדובר על הפסדים רווחים אדירים וזאת כיוון שאם היינו מוכרים עוד קצת ההוצאות הקבועות לרוב לא היו גדלות.

טעות שלישית - מפטרים עובדים ומעמיסים על עצמם
כשיש בעיית תזרים הפוקוס עובר לצמצום, בעלי העסקים נהיים עבדים, לא משקיעים את הזמן הדרוש בעסק ובעובדים, לא כי הם לא רוצים, אלא כי פשוט אין להם ואז בשביל לצמצם הם מעיפים עובדים חוסכים כמה אלפי שקלים ומונעים מעצמם סיכוי להתפתח ולפתור את הבעיות.
האשליה של אני אעבוד יותר קשה בלי עובדים ויחסוך בהוצאות וככה אני אשקם את העסק היא לרוב טעות גורלית.
אכן חוסכים כמה אלפי שקלים אבל כמה אפשר לסחוב עוד ועוד, להתקדם ככה קשה מאד.

טעות רביעית - מקטינים השקעה בשיווק
וכך מונעים אפשרות של התפתחות והגדלת מנגנון של הבאת לקוחות איכותיים אם הם כבר עושים שיווק אז לרוב לא עושים כמו שצריך, לא בוחרים אנשי מקצוע לפי איכות ואין זמן וכסף להשקיע בנתיב השיווק את מה שהוא צריך. פעמים רבות אני שומע משפטים כמו "ניסיתי פייסבוק, זה לא עובד אצלי" בטח שלא עובד כי השקעת כמעט כלום וציפית לתוצאות בשמיים.

טעות חמישית - עושים הנחות מזומן ללקוחות
אני לא מדבר על מצב בו הנחת מזומן עוזרת לסגור עסקה. אני מדבר על כך שבשביל להקדים תשלום בחודש חודשיים עושים הנחה שנעה בדרך כלל בין 3% ל 5% לפחות.
אני לא אעייף אתכם בחישובים, אבל זה יוצא כאילו לקחתם הלוואה בריבית של כ – 20% - 30% לשנה.
עסקים רבים מרוויחים במקרה הטוב בשורה התחתונה כ – 15% אם נתנו הנחה של 5%, ויתרנו על לפחות שליש מהרווח בעסק.

טעות שישית - עובדים עם לקוחות גרועים
אני מדבר על אותם לקוחות מוצצי אנרגיה וזמן שבדרך כלל גם לא משלמים מחיר מי יודע מה. במקום לתת גם למתחרים "ליהנות" מהם, הם משאירים אותם אצלם, מתעצבנים, לא מרוויחים טוב ומבזבזים הרבה זמן שגם ככה אין להם.

טעות שביעית - מכירת מוצרים ברווח קטן רק כדי להתגלגל
עוד משאבת זמן, שבמקום שילך להביא לקוחות טובים או לפיתוח מוצרים הולך למוצרים שהרווח עליהם לא שווה את ההשקעה.
למה עושים את זה ? כדי לקבל כסף ומהר לשרוד עוד קצת ובעיקר לבלבל את עצמם בתחושה שהינה יש מחזור הכנסות טוב ויהיה בסדר לאורך זמן מדובר בנזק משמעותי ביותר. שכן מדובר בפעילות שגוזלת זמן אבל אין רווח.

טעות שמינית - מנהלים את בעיית התזרים במקום לפתור אותה
זו כבר טעות קצת קשה להבנה ולטיפול. עסקים שמתנהלים כך, בעצם חיים מהיד לפה לוקחים עוד הלוואה לכיבוי שרפות או עוד הלוואת גישור כדי לשרוד כשברור שאחריה הם יצטרכו עוד אחת.
כך הם מנהלים את הבעיה ומשתדלים לשרוד כדי לפתור את הבעיה צריך קודם כל להסתכל לאמת בפנים
ולחשב את גודל בעיית התזרים מניסיון, צריך להיות אמיצים כדי לעשות זאת, וזו הדרך היחידה להתחלת הפתרון.

טעות תשיעית - מגייסים הלוואות ופורעים איתן הלוואות אחרות
במקום לשמור כל שקל שגייסנו לפיתוח עסקי כלומר להביא עובדים שצריך, מלאי, להשקיע בשיווק. לוקחים הלוואה חדשה בריבית קצת יותר נמוכה או בפריסה נוחה יותר וגומרים חלק גדול ממנה בפירעון הלוואה שכבר מוסדרת, ביתרה משתמשים לכסות קצת חובות שוטפים, ומה נשאר לדבר החשוב כלומר לפיתוח העסקי
שיביא להם עוד רווח ? ניחשתם נכון – כלום.

טעות עשירית - לא מודדים תוצאות
כי אין זמן, קופצים מדבר לדבר מתלוננים על העובדים, על אנשי השיווק ועוד ועוד...
אבל בתכל'ס אין להם זמן להשקיע את הזמן הדרוש בשום נתיב פעולה, בטח לא למדוד תוצאות כדי להבין מה טוב ומה לא טוב. הם מסתפקים בבערך שהם יודעים בראש. הנזק והעוול שהם עושים לעצמם כתוצאה מכך אדיר. ואז מגיעים המשפטים: "אין עובדים טובים"
"פייסבוק לא עובד אצלי טוב"
"לא, העסק שלי לא מתאים לגוגל"...
המשפטים הללו ברוב המקרים אינם נכונים, עם השקעת הזמן והכסף הנכון יש סיכוי גבוה להצלחה בכל הנתיבים,
אבל אין קסמים וקיצורי הדרך עולים ביוקר רב.

אני מקווה שההסברים והדוגמאות יעזרו לכם להימנע מביצוע טעויות כאלה ולמי שהמצבים כבר מוכרים לו ואני מניח שיש לא מעט בעלי עסקים כאלה חשוב לי שיידע שעם ניהול נכון ודגש היכן שצריך בהחלט ניתן לפתור את כל הבעיות המפורטות לעיל שיהיה לכם המון בהצלחה וניהול פיננסי איכותי!